|
Post by kvisti on Jan 15, 2013 18:09:07 GMT 2
Mietin tässä että onko fiksua tehdä laatikko moottorin ja pumpun välille josta on vielä kytkentä kardaanille? eli sama moottori pyörittää joko hydraulipumppua tai sitten liikuttaa autoa.
vai unohdetaanko koko juttu..
sitten vielä ajomoottorin puolesta sitä että käyttääkö kukaan harjatonta moottoria ajoon?
|
|
|
Post by juupeli72 on Jan 15, 2013 21:16:49 GMT 2
Muutaman rc auton olen tehnyt harjattomalla moottorilla, ja liikkeelle lähtö on ollut nykivää. Tämä kuulemma on ominaisuus ilman pyörintä sensoria olevissa moottoreissa ja nopareissa. Eli pitäisi olla sensorilliset nopari ja moottori jotta tuosta nykimisestä pääsee eroon. Tämä siis kuultua, ei kokeiltua. Harjattomassa olisi kovasti pidempi ajoaika ja hiiletön kun on niin eivät sitten myöskään hiiliharjat kulu.
|
|
|
Post by Ari on Jan 15, 2013 22:03:52 GMT 2
Mulla nykyään Fendtissä harjaton. Toimii hyvin. Harjaton tulee myös Volvoon sitten aikanaan.
|
|
MitsuEvo
Full Member
S-U-P-E-R
|
Post by MitsuEvo on Jan 15, 2013 22:23:55 GMT 2
Muutenhan nuo harjattomat ois aika hyviä näissäkin, mutta sitten taas alan parhaat noparit jää hyllyyn (M20+, S20 jne.) koska ne on harjallisille moottoreille.
|
|
|
Post by kvisti on Jan 15, 2013 22:50:25 GMT 2
Muutenhan nuo harjattomat ois aika hyviä näissäkin, mutta sitten taas alan parhaat noparit jää hyllyyn (M20+, S20 jne.) koska ne on harjallisille moottoreille. pyh... kuha kulkee ja vääntää ;D
|
|
MitsuEvo
Full Member
S-U-P-E-R
|
Post by MitsuEvo on Jan 15, 2013 23:30:41 GMT 2
No niihä se ladamies kehu kans omaa autoaan ko ei paremmasta tienny.
Liekköhän tulee näinkin pienillä virroilla harjattoman muut vahvat puolet esiin kun huoltovapaus. Tehokkaammissa autoissa se voima näkyy verrattuna harjalliseen, kun moottorille menevät virrat alkaa olla lähempänä sataa ampeeria jatkuvaa. Näissä koneissa taitaa jäädä alle 20A jatkuvat virrat, jos edes hetkelliset yltää sinne. Esim. 80T harjallinen ja 12V akku tuottaa varmasti vääntöä tarpeeksi ja vähän nopeutta lisää.
|
|
|
Post by Ari on Jan 16, 2013 21:07:24 GMT 2
No niihä se ladamies kehu kans omaa autoaan ko ei paremmasta tienny. Liekköhän tulee näinkin pienillä virroilla harjattoman muut vahvat puolet esiin kun huoltovapaus. Tehokkaammissa autoissa se voima näkyy verrattuna harjalliseen, kun moottorille menevät virrat alkaa olla lähempänä sataa ampeeria jatkuvaa. Näissä koneissa taitaa jäädä alle 20A jatkuvat virrat, jos edes hetkelliset yltää sinne. Esim. 80T harjallinen ja 12V akku tuottaa varmasti vääntöä tarpeeksi ja vähän nopeutta lisää. Ladamies tietää paremmasta, ainakin mun tapauksessa . Toki varmaan Tamiya skaalassa, jossa tilaa on paljon, normikoneen voi vaihtaa 80T harjalliseen ja saa varmasti voimaa. Mulla taas noissa Brudereissa ei yksinkertaisesti ole tilaa 540 kokoiselle moottorille. Moottorin pakko olla pieni ja vaihteistollinen, että saa tarpeeksi hitaan (125mm takarengas vaikuttaa melkoisesti tässä yhtälössä). Mitä käytännössä tapahtuu on seuraavaa: kun ottaa riittävän hitaan vaihteistomoottorin niin kokemus on osoittanut, että mitä isompi välitys sitä vähemmän voimaa --> nähtävästi tehohäviöt kasvaa niin suuriksi. Tästä lopputuloksena, että voimaa juuri ja juuri tyhjän koneen liikuttamiseen. Noissa on tainnu olla 280 kokoinen moottori vakiona ja nämä on (ainakin MFA:lla ) helvetin tehottomia vakiona. Niitä on korvattu muilla mutta ne ainakin saamani tiedon mukaan on tarkoitettu 7,2v. Jos ajaa 12V niin taas alkaa olla kierroksia lisääja ollaan luupin alussa. Tarvitaan hitaampi vaihteisto, hukkaa lisää ja teho katoaa. Käytännössä tämä ongelma korjaantui kun vaihdoin pienen puistolennokin harjattoman tilalle. Noissa teholukemat eri kertaluokkaa heittämällä kun harjattomalla ja vielä ei ole tullut tilannetta vastaan missä moottori olisi pysähtynyt. Liikkuminen eteen/taakse toimii ilman ongelmia. Yhteenvetona voin sanoa, että mieluummin otan raakaa voimaa kuin hyvän noparin. Miten sitten käytännössä ero S20 tulee vastaan niin on hyvä kysymys. Ite oon radiosta säätäny kiihdytyskäyrät niin, että kiihtyy pehmesti ja en suoraan voi sanoa, että toisen ajopelin, jossa S20 on, käytös olisi mitenkään parempaa. Mulle tämä on aika selkeä peli, harjaton tulee aina kun mahdollista. Syynä koon ja tehon ylivertainen suhde. Fumotec käyttää muuten ajomoottoreina nykyään harjattomia joten kyllä siihen varmaan jokin ihan järkevä syy on.
|
|
MitsuEvo
Full Member
S-U-P-E-R
|
Post by MitsuEvo on Jan 16, 2013 22:18:47 GMT 2
Muutaman rc auton olen tehnyt harjattomalla moottorilla, ja liikkeelle lähtö on ollut nykivää. Tämä kuulemma on ominaisuus ilman pyörintä sensoria olevissa moottoreissa ja nopareissa. Eli pitäisi olla sensorilliset nopari ja moottori jotta tuosta nykimisestä pääsee eroon. Tämä siis kuultua, ei kokeiltua. Harjattomassa olisi kovasti pidempi ajoaika ja hiiletön kun on niin eivät sitten myöskään hiiliharjat kulu. Juu, tuo nykiminen on sensorittomille tyypillistä, nopari ei tiedä aluksi mihin suuntaan moottoria pitäis pyörittää, joten se laittaa jännitettä moottorille ja kattoo kumpaan suuntaan se lähtee ja liikeelle päästyä se saa jo nuuskittua mihin laittaa sähköä. Mulla TT-01:ssä on sensoriton motti, liikkeelle lähettäessä käy semmonen ratina että huhhuh ko vielä sopivasti väljät kardaanin ja vetareiden lähdöt Kyllä se harjaton voi parempi olla noissa koneissa missä on tila kortilla, mutta tässä taidettiinkin puhua juuri näistä kuorma-autoista joissa on tilaa normi moottoreille. Eipä ole paljon näkyny kuorma-autoihin suunniteltuja harjattomia, toki crawlereiden osia voi lainata. Mutta kukin tyylillään, ite ottasin kuorma-autoon elektronisten nopeudensäätimien Rolls-Roycen, Servonaut K40:n, ennemmin kuin harjattoman. On se jo Saksassa todistettu useaan otteeseen, harjallisella pärjää.
|
|
|
Post by kvisti on Dec 31, 2013 17:54:06 GMT 2
|
|
|
Post by waari77 on Dec 31, 2013 19:00:09 GMT 2
Mulla on mersussa saman näkönen. Ei rigidistä ostettu. Hirveesti en oo kyllä testiajoo enempää päästelly. Jos sit messuilla pistetään ahtaalle...
|
|
|
Post by Julli on Dec 31, 2013 21:58:16 GMT 2
tämmöstä vaihteistoo minä aattelin uuteen projektiin.
|
|
|
Post by Late on Jan 1, 2014 10:07:05 GMT 2
Everstihän Se siellä tuijottaa.
|
|
|
Post by kvisti on Jan 1, 2014 10:28:12 GMT 2
Everstihän Se siellä tuijottaa. toimii varmaan voiteluna.
|
|
|
Post by kvisti on Jan 12, 2014 11:45:59 GMT 2
Mitkä välitykset teillä on laatikoissa esim 1 ja 2 vaihteissa? Meinasin tyrkätä makitan porakoneen 2-vaihteisen planeetan rungon väliin. Mietin vain että mahtaakohan välitykset riittää... tosin voin myös heittää isomman/hitaamman koneen paikalle enkä tota tamiyan mottia.
|
|
|
Post by Late on Jan 12, 2014 15:32:53 GMT 2
|
|